Genomförda träffar

Helgen den 5-7 februari 2016 genomfördes en modulträff med totalt 40 löpmeter N-skalemoduler i Norrköpings lokstallar mitt bland lok och vagnar i skala 1. Övernattning skedde i sovvagn och frukostserveringen fanns så klart i restaurangvagnen.

Träffansvarig hade förberett lokalchefen bra och trots att vi anlände lite för tidigt med våra bilar och släp ute på vändskivan blev vi insläppta och kunde ta in den härliga atmosfären och börja planera hur uppställningen rent praktiskt skulle gå till. Verkligheten är ju sällan som kartan och att försöka mäta upp ett lokrundstall fullt med bråte är sannerligen ingen lätt uppgift. Att sedan även ta hänsyn till att man skulle kunna röra sig i gångarna samtidigt som uppställning skedde gav en extra krydda. I slutänden fick vi plats med den planerade banan men det fanns inte utrymme att promenera runtom så som var tänkt. Därför fick vi oss alla lite mer bålstabilitetsövningar än vad som planerats, när vi tvingades ducka under modulerna för att ta oss mellan de olika grenarna på banan. Undertecknad är i och för sig i behov av den träningen så nu förenades nytta med nöje.

Banan var rent topografiskt ett Y där godstrafik från "Världen" kom från den nya modulbangården Weden in till den centrala stationen Nyponstigen, som har deltagit på många möten men kanske för första gången hade en tidtabell och stationsvärd. Livlig gods- och persontrafik förekom under trafikdygnet. För mig var det speciella posttåget en rolig nyhet. Det utgick på morgonen från "Postterminalen" mitt på banan och fördelade ut postvagnar som skulle stå på olika stationer under dagen. På kvällen samlades vagnarna in och kördes tillbaka till terminalen.

Eftersom vi var ganska få deltagare körde vi med 3 bemannade stationer och resten obemannat. Det kan vara lite svårt att köra på detta sätt, särskilt om det finns nybörjare med i leken. På denna träff var hälften med på trafikspel för första gången och därför var det extra spännande. Det hela flöt dock mycket bra och koncentrationsnivån var hög. Alla stationer var bestyckade med telefon tack vare den nya företagsväxeln som premiärprovades med utmärkt resultat och det ringdes flitigt för att begära och släppa linjen. Det nya klocktornet med snabbklockan fungerade också bra och man kunde tydligt se klockan utom från Lokeborg som var skymt bakom det ståtliga dieselloket.

Totalt körde vi 3,5 trafikdygn vilket gjorde att vi fick se och diskutera många aspekter av trafikspelandets härliga mysterier. Vi hann köra så pass många dygn på grund av att varje trafikdygn var ganska kort (från klockan 07.00 till kl 15.00) samt för att vi hade väldigt lite teknikstrul. Deltagarna var också sugna på att köra vidare vilket hjälpte när det var dags att förbereda nästa trafikdygn. På söndags eftermiddag hörde lokalchefen lite försynt för sig hur länge vi hade tänkt köra. Vi insåg då att klockan var nästan 14.30. Spelet avbröts och vi packade ihop och ca 2,5 h senare var vi på väg hemåt.

Stort tack Tobias och Kjell för denna gång. Jag ser fram emot nya träffar i denna härliga lokal.

/John Leijonhufvud

Foto: Edward Ramsten

Cab ride finns på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ixjOZ_Tc_rk

 

Vi hade en yta på ca 15x10 meter på Älvsjömässan den 30 oktober till 1 november. Vi fick in knappt 90 modulmeter (om jag minns rätt).

Läs mer om mässan på http://www.mjhobbymassan.se/

 

 

Under längre tid har det talats om att få till en modulträff inom Fniss. Efter en hel del planering gick den av stapeln 1-3 maj Täby. Några av initiativtagarna till detta var Bosse Tobiasson, Jerker Andersson och John Leijonhufvud som lagt ner en hel del jobb.

Under de tre första dagarna i maj deltog och besöktes träffen av 17 personer från Stockholm med omnejd. Några av deltagarma kom från Gävle i norr till Norrköping i söder. Under fredagseftermiddagen var alla moduler uppsatta, el och tele inkopplat och provkörning kunde börja. Det sattes ihop ca 30 modulmeter och genomfördes 4 trafikspel. Det fanns inget särskilt tema men mestadels europeiskt med fokus på svenskt samt även lite amerikanskt rullade. Det var god stämning under alla dagar och en hel del tid för fri körning.

Helgen gick fort och var mycket lyckad och det finns en tanke på uppföljning i Täby till hösten eller under nästa år. 

 

På Älvsjömässan 2014 byggdes det två N-skalebanor; en med Slamra/FNISS och en med SkånskaN/FNISS.

 

Fem FNISS:are byggde tillsammans ihop en imponerande N-skalebana på totalt 65 modulmeter.