Helgen den 5-7 februari 2016 genomfördes en modulträff med totalt 40 löpmeter N-skalemoduler i Norrköpings lokstallar mitt bland lok och vagnar i skala 1. Övernattning skedde i sovvagn och frukostserveringen fanns så klart i restaurangvagnen.

Träffansvarig hade förberett lokalchefen bra och trots att vi anlände lite för tidigt med våra bilar och släp ute på vändskivan blev vi insläppta och kunde ta in den härliga atmosfären och börja planera hur uppställningen rent praktiskt skulle gå till. Verkligheten är ju sällan som kartan och att försöka mäta upp ett lokrundstall fullt med bråte är sannerligen ingen lätt uppgift. Att sedan även ta hänsyn till att man skulle kunna röra sig i gångarna samtidigt som uppställning skedde gav en extra krydda. I slutänden fick vi plats med den planerade banan men det fanns inte utrymme att promenera runtom så som var tänkt. Därför fick vi oss alla lite mer bålstabilitetsövningar än vad som planerats, när vi tvingades ducka under modulerna för att ta oss mellan de olika grenarna på banan. Undertecknad är i och för sig i behov av den träningen så nu förenades nytta med nöje.

Banan var rent topografiskt ett Y där godstrafik från "Världen" kom från den nya modulbangården Weden in till den centrala stationen Nyponstigen, som har deltagit på många möten men kanske för första gången hade en tidtabell och stationsvärd. Livlig gods- och persontrafik förekom under trafikdygnet. För mig var det speciella posttåget en rolig nyhet. Det utgick på morgonen från "Postterminalen" mitt på banan och fördelade ut postvagnar som skulle stå på olika stationer under dagen. På kvällen samlades vagnarna in och kördes tillbaka till terminalen.

Eftersom vi var ganska få deltagare körde vi med 3 bemannade stationer och resten obemannat. Det kan vara lite svårt att köra på detta sätt, särskilt om det finns nybörjare med i leken. På denna träff var hälften med på trafikspel för första gången och därför var det extra spännande. Det hela flöt dock mycket bra och koncentrationsnivån var hög. Alla stationer var bestyckade med telefon tack vare den nya företagsväxeln som premiärprovades med utmärkt resultat och det ringdes flitigt för att begära och släppa linjen. Det nya klocktornet med snabbklockan fungerade också bra och man kunde tydligt se klockan utom från Lokeborg som var skymt bakom det ståtliga dieselloket.

Totalt körde vi 3,5 trafikdygn vilket gjorde att vi fick se och diskutera många aspekter av trafikspelandets härliga mysterier. Vi hann köra så pass många dygn på grund av att varje trafikdygn var ganska kort (från klockan 07.00 till kl 15.00) samt för att vi hade väldigt lite teknikstrul. Deltagarna var också sugna på att köra vidare vilket hjälpte när det var dags att förbereda nästa trafikdygn. På söndags eftermiddag hörde lokalchefen lite försynt för sig hur länge vi hade tänkt köra. Vi insåg då att klockan var nästan 14.30. Spelet avbröts och vi packade ihop och ca 2,5 h senare var vi på väg hemåt.

Stort tack Tobias och Kjell för denna gång. Jag ser fram emot nya träffar i denna härliga lokal.

/John Leijonhufvud

Foto: Edward Ramsten

Cab ride finns på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ixjOZ_Tc_rk