Här nedan finns några sammanfattande tips inför modulbygget. Om du eftersträvar att uppfylla de flesta av tipsen och standardkraven / -rekommendationerna så fungerar din modul smidigare med andra moduler än om du inte strävar efter hög konformitet. Välfungerande moduler är roligare att leka med för alla, men nästan varje modul som tillverkas har någon eller några egenheter som förbisetts. Så låt dig inte skrämmas - du är säkert lika bra eller bättre än oss på att bygga!

Rätvinklighet

Modullådan ska tillverkas så att den blir rätt vinkel. Om du tänker göra en 30 graders sväng så ska den inte bli bara 27 grader. Modulskarven ska vara lodrät och robust för att kunna fästas in mot andra moduler.

Rälsen ska ligga rätvinkligt mot modulskarven både i sid och höjdled.

Loconet

Inte nödvändigt att bygga in Loconet (d.v.s. RJ12-kontakter) i modulen om man inte vill 

Vanligtvis kläms Loconet-uttag fast på modulbanan med jämna mellanrum. Finns det uttag i modulen så kan de förstås användas.

DCC / Körström

Vanligt att varje station har en egen booster.

Förbjudet att ha 12V-lampa för att förhindra överström vid kortslutning. DCC-boostrar känner av kortslutningen och bryter strömmen, men det fungerar inte om 12V-lampor används i serie med booster-anslutningen.

Det är inte OK att använda körströmmen för annat än att driva rullande material. I hobbytidningar och på andra ställen finns ibland att läsa om olika projekt för att visa t.ex. växlars läge med lysdioder genom att ta ström från DCC. I modulträffssammanhang är det viktigt att tänka på att DCC är en begränsad resurs som alla är starkt beroende av. Därför brukar det inte ses med blida ögon om man drar en ström ur DCC för att driva belysning av miljöerna, signaler m.m. Separat strömförsörjning av sådant är det som gäller i modulsammanhang.

Lägg ett par grova strömmatningskablar (minst 1,5 kvadratmillimeter) rakt genom modulen, med anslutningskontakter för grannmodulerna direkt på dessa kablar. Här kan man använda vanlig 220V-kabel eller högtalarkabel som brukar gå att hitta till överkomliga priser på t.ex. Biltema. Man kan ordna enkla dragavlastningar genom att dra ett buntband runt kabeln direkt före ett hål.

Från de grova, genomgående kablarna dras tunnare kablar (bör klara minst 3A) upp för att förse spåren på modulen med körström. Vanligt är att varje separat spårbit förses med egen matning, men det förekommer också att spårbitar löds ihop. En obra lösning är att lita på strömöverföring mellan spårbitar med hjälp av joiners eftersom det med tiden har en tendens att fungera allt sämre.

Växlar som är DCC friendly

Vi använder nästan uteslutande Peco Code 55 och deras växlar med Electrofrog. För att växlarna ska fungera robust under lång tid är det viktigt att DCC-säkra växlarna. I korthet innebär det att man matar rälstungorna med ström inifrån växeln istället för att de tar sin ström genom kontakten med det yttre spåret. Läs mer om detta och annat matnyttigt på Wiring for DCC.

Ben

Tänk efter före och tillverka likadana benfästen till alla moduler och se till att alla ben passar i alla benfästen på alla moduler. Det sparar du mycket tid på vid upp- och nerplockning.

Transport

Transportsidor är ett koncept som kan användas för att skydda moduler under förflyttning i bil m.m. sidor som skruvas fast i modulens befintliga hål. Kanske sätter man två moduler mot varandra så att landskapet skyddas?

Wellpapplådor har använts med framgång i SkånskaN under flera år. Snabbt att packa i och ur. Lätt att bära och stuva eftersom det bara ligger 1m modul i varje låda och alla lådor är lika stora. Bra dammskydd mellan körningarna. Om du håller dina moduler inom måtten LxBxH 1000 x 400 x 220 mm så får de plats i sådana papplådor. Notera att höjden 220 mm är modulens totala höjd med modulsida och landskap.

Modulärt landskap eller inte

En viktig sak att tänka på vid modulbyggande är att många landskapsdetaljer på modulen kanske är bättre att bygga modulärt och lössittande för att underlätta en säker transport (och även återanvändning på nya moduler i framtiden). Montera några byggnader med omkringliggande landskap på en plastskiva som ställs på plats på modulen inför körning. Under transport kan hela det lilla "dioramat" vara nerpackat på ett säkert sätt i en annan låda. Det tar lite längre tid att göra modulen körklar på en träff med denna approach så andra väljer att bygga fast så mycket som möjligt i modulen.